Veelgestelde vragen

Voor de verkoop

Ikwilvanmijnautoaf.nl is dé online verkoopservice voor gebruikte voertuigen. Wij bemiddelen tussen dealers en particulieren omtrent de in- en verkoop van auto's, motoren, campers en andere (recreatie)voertuigen. Ons dealernetwerk bestaat enkel uit RDW-erkende dealers.

Wil jij precies weten hoe het verkopen van je voertuig in z’n werk gaat? Klik dan op

hier voor een uitgebreide uitleg.

Ja, je kunt kosteloos gebruikmaken van onze dienstverlening. Zowel het aanmelden van je voertuig als de daadwerkelijke verkoop zijn gratis.

De aangesloten dealers dragen de kosten voor onze dienstverlening. Hierdoor blijft de service van ikwilvanmijnautoaf.nl voor jou als particulier volledig gratis.

Een voertuig waar nog financiering op zit, kan niet worden verkocht zonder goedkeuring van de financieringsmaatschappij. Omdat het voertuig geldt als onderpand van de financiering, heeft de kredietverstrekker de tenaamstellingscode in bezit. Als kredietnemer moet je de financiering eerst aflossen voordat je de tenaamstellingscode in handen krijgt, en dus je voertuig kunt verkopen.

Soms is het in overleg met de dealer ook mogelijk dat hij, na inspectie van het voertuig, het openstaande bedrag inlost bij de financieringsmaatschappij. Hierna ontvangt hij rechtstreeks de tenaamstellingscode en kan hij het voertuig vrijwaren. Het eventuele restbedrag na inlossing wordt daarna naar de verkoper overgemaakt.

Tijdens het aanmeldproces vragen wij je om je persoonlijke gegevens achter te laten. Deze hebben we nodig om jou te informeren over de voortgang van het verkoopproces en om je te informeren over het beste voorstel. Je gegevens worden niet getoond in de afgeschermde omgeving. Pas als jij akkoord gaat met het inkoopvoorstel, worden je contactgegevens vrijgegeven aan de koper en ontvang jij tevens de gegevens van de kopende partij.

Het verkopen van een voertuig doe je natuurlijk niet elke dag. Onthoud dat het verkopen een stuk gemakkelijker en sneller gaat als je het voertuig zo gedetailleerd en realistisch mogelijk omschrijft. Tijdens de aanmelding krijg je hier voldoende ruimte voor. Wij raden je aan om ook duidelijke en recente foto’s toe te voegen. Zorg er wel voor dat je voertuig schoon en opgeruimd is voordat je ‘m begint te fotograferen. Een gedetailleerde omschrijving in combinatie met duidelijke foto’s geeft de dealer een beter beeld van je voertuig.

Tijdens de verkoop

Ja dat is mogelijk. Mocht je achteraf bijvoorbeeld de omschrijving willen wijzigen of (andere) foto’s toe willen voegen, dan regelen wij dit voor je. Je kunt de wijzigingen appen naar: +31532084446 of per mail versturen naar klantenservice@ikwilvanmijnautoaf.nl. We zorgen er dan ook voor dat de gewijzigde informatie doorgegeven wordt aan de dealers die al een voorstel hebben uitgebracht.

Nee, je bent niet verplicht om je voertuig te verkopen nadat je het voorstel hebt ontvangen. Wanneer je het niet eens bent met het geboden bedrag, proberen we het gewoon nog een keer. Mits je hier zelf mee akkoord gaat natuurlijk.

Je ontvangt een voorstel op basis van de gegevens in je advertentie. Wanneer je dit voorstel accepteert, hoef je in principe niet meer te onderhandelen met de dealer en krijg je het afgesproken bedrag uitbetaald tijdens de overdracht. Echter geldt dit alleen wanneer de omschrijving van je voertuig volledig klopt en ook andere eventuele bijzonderheden gemeld zijn. Constateert de dealer dat het voertuig anders is dan omschreven – en kan hij dit ook aan jou onderbouwen – dan mag hij een tegenvoorstel doen. Jij bepaalt vervolgens zelf of je met dit voorstel akkoord gaan.

Wanneer je niet akkoord gaat, dan is de verkoopovereenkomst kosteloos ontbonden. In deze situatie adviseren we je altijd om telefonisch contact met ons op te nemen op nummer 053-2084446. We gaan dan samen op zoek naar een passende oplossing.

Ja. Op het moment dat jij je voertuig uit ons afgesloten systeem wilt halen, kun je dit telefonisch of via de mail doorgeven aan onze klantenservice. Vermeld wel altijd het desbetreffende kavelnummer en het kenteken van je voertuig. Wij verwijderen je gegevens vervolgens uit ons systeem.

Na de verkoop

Dat is vervelend. Ten eerste raden wij je aan om altijd contact op te nemen binnen de openingstijden van het bedrijf. Dit kan per dealer verschillen. Bekijk daarom eerst de desbetreffende website voor meer informatie. Lukt het je vervolgens nog steeds niet om de dealer te bereiken, meld dit dan bij onze klantenservice via klantenservice@ikwilvanmijnautoaf.nl of 053-2084446. Wij regelen dan alsnog een afspraak tussen jou en de dealer.

Je ontvangt van ons een sms-bericht op het mobiele nummer dat bij ons bekend is. Daarin staat vervolgens het e-mailadres waar wij de verkoopovereenkomst naartoe sturen. Mocht je hier een fout in ontdekken, dan kun je dit doorgeven op nummer 053-2084446. Tip: controleer ook altijd je spam inbox.

Mocht je niet in de gelegenheid zijn het voertuig te brengen, maak dit dan kenbaar bij onze verkopers voordat je instemt met de verkoop van je voertuig. Wanneer het voertuig niet meer rijdbaar is en je dit ook zo bij de aanmelding hebt aangegeven, komt de dealer het voertuig bij je thuis ophalen.

Als jij je voertuig verkoopt, moet je ervoor zorgen dat de dealer het voertuig op zijn naam overschrijft. Je dient dan het complete papieren kentekenbewijs (inclusief overschrijvingsbewijs) of de kentekencard met begeleidende brief en de complete 9-cijferige tenaamstellingscode in je bezit te hebben. Anders kan het voertuig niet worden overgeschreven. Ben je (een deel van) het kentekenbewijs kwijt? Vraag dan eerst een vervangend kentekenbewijs aan bij de RDW. Hier zijn wel kosten aan verbonden. Alle informatie hierover kun je vinden op www.rdw.nl.

Een dealer heeft het recht om je voertuig tijdens de overdracht te controleren op schade en andere mankementen. Daarom is het belangrijk dat je voertuig in precies dezelfde staat verkeert als op het moment van aanmelding. Ontdekt hij iets wat tijdens het aanmeldproces niet is doorgegeven? Dan mag hij een tegenvoorstel doen. Echter is het niet verplicht deze te accepteren. Bij weigering van het voorstel ontvang je van ons daarom ook geen annuleringsfactuur. Wel raden we je aan om op dat moment altijd contact op te nemen met onze afdeling klantenservice. Samen proberen we dan tot een oplossing te komen.

De dealer kan het bedrag contant aan je uitbetalen of door middel van een bankoverschrijving. Wij raden je aan de gewenste betalingsmethode vooraf met de dealer af te spreken. De koopsom wordt in ieder geval voldaan tijdens de overdracht. Tenzij er sprake is van een gefinancierd voertuig.

Al onze aangesloten inkopers zijn RDW erkend. Dat betekent dat de koper op het moment van de overdracht het voertuig direct kan vrijwaren. In veel gevallen krijg je het vrijwaringsbewijs direct per e-mail. Op de site van de RDW is de overdracht direct zichtbaar.

Tijdens de overdracht wordt je voertuig gevrijwaard door de RDW-erkende dealer. Als bewijs ontvang jij een RDW-vrijwaringsbewijs. De Belastingdienst zet de motorrijtuigenbelasting vanaf dat moment automatisch stop en de teveel betaalde belasting wordt terugbetaald of eventueel verrekend.

Als jij je voertuig hebt verkocht vergeet dan niet de verzekering stop te zetten. Met de vrijwaring kun je de verzekering per vrijwaringsdatum beëindigen. Houd er rekening mee dat de meeste verzekeraars als eis stellen dat het vrijwaringsbewijs binnen een bepaald termijn binnen moet zijn.

Overig

Ja, dat kan. Ikwilvanmijnautoaf.nl werkt samen met een exclusief netwerk aan RDW-erkende dealers, waaronder schade- en sloopspecialisten. Omschrijf de schade zo gedetailleerd mogelijk - voeg duidelijke foto’s toe - tijdens het aanmelden of vermeld dat het om een sloopauto gaat. Op die manier kunnen dealers een bieding op maat uitbrengen.

BPM staat voor ‘Belasting van Personenauto’s en Motorrijtuigen’ en dient voor elke in Nederland geregistreerde personenauto, bestelauto en motor betaald te worden. Koop je een voertuig direct van een Nederlandse dealer, dan zit de BPM al bij de aanschafprijs in. Hier hoef je dus niet apart rekening mee te houden.

Een leaseauto is een auto die door middel van lease ter beschikking wordt gesteld aan een gebruiker. De auto is dan niet het eigendom van de gebruiker, maar blijft op naam staan van de leasemaatschappij. In de meeste gevallen leasen werkgevers auto’s, maar particulieren kunnen ook een auto leasen.

Als particulier is het niet mogelijk een voertuig in te kopen. Particulieren kunnen via Ikwilvanmijnautoaf.nl enkel voertuigen verkopen. Ben je een dealer en wil je online biedingen kunnen plaatsen? Neem dan contact op met de afdeling relatiebeheer via 053-2084446 of ga naar www.dealerdirect.eu.

Ikwilvanmijnautoaf.nl vraagt alle gebruikers naar hun ervaringen met ons verkoopplatform. Op die manier kunnen wij onze service continu verbeteren. Alle ervaringen worden verzameld op ikwilvanmijnautoaf.nl/ervaringen. Daarnaast is Ikwilvanmijnautoaf.nl aangesloten bij Trustpilot, een onafhankelijk reviewplatform waarop consumenten hun ervaringen kunnen delen over onze online diensten.

RDW (Rijksdienst voor Wegverkeer), is de instelling die de registratie van gemotoriseerde voertuigen en documenten, zoals kentekenbewijzen, rijbewijzen en bromfietscertificaten, in ons land verzorgt.
Een zogeheten ‘btw-auto’ is een auto die in het bezit is geweest van een zakelijke bestuurder. Een auto is een ‘marge-auto’ zodra hij van een particulier is geweest. Voor dealers is het belangrijk te weten om welk soort voertuig het precies gaat in verband met het wel of niet kunnen terugvorderen van de btw.

Je kunt ons 7 dagen per week bereiken op: 053-2084446

select your vehicle.

Nederlands Nederlands Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands Deutsch Deutsch Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands
Nederlands Nederlands