Wat betekent het Europese verbod op de verbrandingsmotor?
Het zat er al aan te komen maar nu is het ook echt officieel: in 2035 mogen er in Europa geen nieuwe auto’s meer worden verkocht met een verbrandingsmotor. Dit heeft het Europees Parlement samen met de lidstaten besloten. Het betekent per 1 januari 2035 niet alleen een einde aan de verkoop van nieuwe auto’s met een benzine- of dieselmotor, ook hybride voertuigen vallen onder de nieuwe wet. Je kan vanaf die datum dus alleen nog maar nieuwe batterij-elektrische auto’s kopen, of auto’s die rijden op waterstof.
Hoe lang blijven auto’s met een verbrandingsmotor nog te koop?
Dit verbod op verbrandingsmotoren geldt straks in heel Europa, en dus ook in Nederland. Wat gaat er nu gebeuren met benzineauto's vraag je je misschien af? Om je gerust te stellen: deze worden niet verboden. Iedereen die tot en met 31 december 2034 nog een nieuwe benzineauto koopt kan daarmee ook na 1 januari 2035 gewoon blijven rijden. Dat geldt voor iedereen met een benzine- of dieselauto: deze auto’s blijven gewoon toegestaan, alleen nieuw worden ze niet meer verkocht. Het zal dus nog zeker tot het jaar 2055 duren voordat de meeste benzine- en dieselauto’s uit het straatbeeld zijn verdwenen.
Heeft de benzineauto nog toekomst?
Op de lange termijn heeft de benzineauto in Europa geen toekomst. Maar als je gek bent op de geur van benzine, of als je een elektrische auto gewoon nog te duur vindt, dan kan je nog steeds met een gerust hard een benzineauto kopen. Zoals gezegd, de verkoop van nieuwe benzineauto’s blijft toegestaan tot 1 januari 2035. En ook qua onderhoud en reparaties hoef je je de komende jaren geen zorgen te maken. De elektrische auto maakt nog maar 3 procent uit van het totale wagenpark in Nederland. Ook een verbod op de verkoop van nieuwe benzine- en dieselauto’s zal er op korte termijn niet snel voor zorgen dat al deze auto’s plotseling verdwijnen. De garagebedrijven maken zich wel klaar voor de komst van de elektrische auto, maar ze blijven ook nog altijd trouw aan de benzine- en dieselauto.
Hoe zit het met de inruilwaarde van mijn benzineauto?
De verwachting is dat dit nieuwe verbod op de korte termijn niet veel invloed zal hebben op de inruilwaarde van benzineauto’s. Toch is het wel iets om in de gaten te houden. Doordat er steeds meer nieuwe elektrische auto's op de markt komen, en dus ook tweedehands elektrische auto’s, gaan de prijzen waarschijnlijk dalen. De overheid kan tegelijkertijd besluiten om het rijden op benzine- of diesel nóg onaantrekkelijker te maken, bijvoorbeeld door de accijnzen op brandstof te verhogen. Ook wordt er gewerkt aan een systeem van rekeningrijden dat in 2030 ingevoerd zou moeten worden. Wellicht dat je voor een benzine-of dieselauto dan per kilometer veel meer gaat betalen dan voor een elektrische auto. Dit alles bij elkaar kan ervoor zorgen dat prijzen van tweedehands benzineauto’s flink gaan dalen.
Is het slim om nu nog een benzineauto te kopen?
Dat hangt er vanaf. Als je kiest voor het milieu dan is een elektrische auto de betere keuze. Zelfs een hybride-auto is milieuvriendelijker dan een benzineauto vanwege het lage verbruik. Toch kan het nog steeds slim zijn om een benzineauto te kopen. Dit heeft alles te maken met je persoonlijke situatie. Een kleine benzineauto is ook heel zuinig en niet duur in
aanschaf en onderhoud. De prijzen van een tweedehands benzineauto zijn bovendien veel lager dan van tweedehands elektrische of hybride auto’s. Tot slot kan je ook met een benzineauto nog jaren terecht bij je lokale garage voor onderhoud en reparaties.
Wat gaan we er nu al van merken van het verbod op de verbrandingsmotor?
Alhoewel het verbod op de verbrandingsmotor pas ingaat op 1 januari 2035 gaan we er al veel eerder wat van merken. In aanloop naar die deadline worden de CO2-normen voor autofabrikanten namelijk steeds strenger. In 2030 moeten alle nieuwe auto’s die autofabrikanten verkopen gemiddeld al 55 procent minder CO2 uitstoten dan nu. Dat kunnen ze alleen bereiken door steeds minder benzine- en dieselauto’s te maken, en steeds meer elektrische auto’s. Dat zien we nu al gebeuren. Autofabrieken in Europa worden omgebouwd voor de productie van elektrische auto’s, het aanbod wordt groter en groter terwijl het aanbod van benzineauto’s steeds minder wordt.
Verbod geldt ook voor bestelauto’s
Als je denkt dat dit verbod alleen gaat gelden voor personenauto's dan heb je het mis. Ook nieuwe bestelauto’s moeten per 1 januari 2035 allemaal ‘zero emissie’ zijn. Met andere woorden: ook voor de dieselbus is het einde nabij. Nieuwe bestelauto’s zijn straks dus ook allemaal elektrisch of rijden op waterstof. En dat gaat mogelijk nog sneller dan bij de personenauto’s want Eurocommissaris Frans Timmermans wil dat bedrijfswagens in 2027 al elektrisch zijn. Dit zou in eerste instantie gelden voor grote bedrijven en overheden. Kleinere organisaties zouden in 2030 met deze nieuwe regels te maken krijgen.
Conclusie
Met ingang van 1 januari 2035 mogen autofabrikanten geen nieuwe benzine- en dieselauto’s meer verkopen. Ook bestelauto’s vallen onder het verbod. Het verbod geldt alleen voor nieuwe auto’s. Wil je na 1 januari 2035 een tweedehands benzineauto kopen dan is dat gewoon toegestaan. Op de lange termijn, rond het jaar 2050, zullen de meeste benzine- en dieselauto’s zijn verdwenen.
Update: de stemming in het Europees Parlement is uitgesteld na protest van Duitsland. Dit land wil de verbrandingsmotor behouden. Het is dus nog niet 100 procent zeker dat het verbod op de verbrandingsmotor er ook echt komt.