Zo maak je slim gebruik van de oldtimerregeling 2019
1979 is voor liefhebbers van klassieke auto's en oldtimers een belangrijk jaar. In 2019 komen namelijk veel auto's die toen zijn gebouwd in aanmerking voor de oldtimerregeling. Deze oldtimerregeling geldt voor auto's van 40 jaar en ouder. Je krijgt dan vrijstelling en hoeft geen wegenbelasting meer te betalen. Een ander voordeel is dat de waarde van deze auto's vaak een stijging laat zien zodra ze onder de oldtimerregeling vallen. Financieel dubbel goed nieuws dus!
Oldtimerregeling is strenger geworden
Toch is de oldtimerregeling zoals deze geldt in 2019 niet altijd zo geweest. Tot en met 2013 gold de belastingvrijstelling namelijk al voor auto's van 25 jaar en ouder. Het is dus allemaal een stuk strenger geworden, wat heel veel klassiekerliefhebbers pijn heeft gedaan. Vooral eigenaren van oldtimers die onder de oude regeling vallen zijn dubbel getroffen. Ze zagen de waarde van hun kostbare bezit dalen en daarbovenop moesten ze plotseling weer wegenbelasting gaan betalen.
Overgangsregeling: kwarttarief voor oldtimer
Om die groep tegemoet te komen is er een overgangsregeling bedacht. In deze overgangsregeling is het jaar 1988 van belang. Auto's die voor 1988 op kenteken zijn gezet, maar nog niet de leeftijd van 40 jaar hebben bereikt, komen in aanmerking voor de overgangsregeling. Deze eigenaren krijgen een korting van 75 procent op de wegenbelasting. Zij betalen dan het kwarttarief dat geldt voor een benzineauto in dezelfde gewichtsklasse tot een maximum van 125 euro per jaar (voor diesel en LPG geldt de uitzondering niet). Toch zitten er nog wel een paar haken en ogen aan deze regeling. Als je er gebruik van maakt dan mag je in januari, februari en december niet de weg op met de auto. Daar komt bij dat je tot uiterlijk 2028 gebruik kan maken van de oldtimerregeling. Het is dus nogal wat gepuzzel om uit te rekenen wat je uiteindelijk kwijt bent aan wegenbelasting als je auto nog geen 40 jaar oud is.
Hoe kan ik in 2019 gebruikmaken van de oldtimerregeling?
Nou, dat gaat eigenlijk heel eenvoudig. In principe krijg je automatisch bericht van de Belastingdienst als je een auto bezit die in aanmerking komt voor vrijstelling. Heb je hier geen bericht over ontvangen? Dan kan je dit zelf regelen met het formulier 'Verzoek motorrijtuigenbelasting vrijstelling' van de Belastingdienst. Dit formulier kan je downloaden op de website van de Belastingdienst en ingevuld terugsturen.
Auto schorsen kan ook
Natuurlijk kan je ook besluiten om helemaal geen gebruik te maken van de oldtimerregeling in 2019. Het is tenslotte geen verplichting. Het gevolg is wel dat je dan het volle pond betaalt aan wegenbelasting, een bedrag dat al snel kan oplopen tot vele honderden euro's op jaarbasis. Bedenk daarbij dat je dat bedrag ook betaalt als je oldtimer de meeste tijd doorbrengt in de garage. Als je om de een of andere reden geen gebruik wilt maken van de oldtimerregeling kan je het kenteken van de auto ook laten schorsen. Je auto mag dan helemaal niet meer op de openbare weg staan of rijden. Je bent dan ook niet meer verplicht om een verzekering af te sluiten en de auto hoeft ook niet APK gekeurd te worden.
Welke auto's vallen onder de oldtimerregeling in 2019
Als we kijken naar auto's die in 2019 onder de oldtimerregeling vallen dan zijn dat bijvoorbeeld de:
- Audi 200
- Ford Taunus
- Lancia Delta
- Peugeot 505
- Volkswagen Golf I
- Volvo 240
Deze auto's (en nog veel meer modellen) waren veertig jaar geleden in productie en een deel ervan rijdt nog steeds rond op de Nederlandse wegen. Wat betreft populariteit blijven de Duitse auto's erg in trek met aan kop de Volkswagen Kever. Dit iconische model kennen we natuurlijk allemaal, veel Kever-liefhebbers van nu zaten als kind al achterin de auto en willen er vaak uit sentiment zelf eentje voor de deur. Maar goedkoop zijn ze niet! Vraagprijzen beginnen bij een paar duizend euro en lopen door tot boven de 40.000 euro voor een exemplaar in showroomconditie.
Tip voor een oldtimer in 2019
Toch hoef je niet altijd diep in de buidel te tasten om ook in 2019 gebruik te maken van de oldtimerregeling. Er zijn talloze auto's die minder geliefd zijn als klassieker, die goedkoper zijn in aanschaf maar nog wel prima dienst doen als hobby-auto. Een goed voorbeeld hiervan is de Mercedes-Benz 190, ook wel bekend als 'Baby Benz. Deze allereerste kleine Mercedes werd in 1982 geïntroduceerd en valt daarmee in de overgangsregeling voor oldtimers. Het model is bij het grote publiek echter een beetje in de vergetelheid geraakt en dat zie je terug in de prijzen. Natuurlijk, goede exemplaren en unieke uitvoeringen zijn nog altijd schrikbarend duur met prijzen die oplopen tot enkele tonnen (!), maar ook voor een gewone portemonnee is er nog genoeg keuze. Je hebt dan een goed gebouwde, bijna wegenbelastingvrije auto die vaak zelfs nog als dagelijks vervoer dienst kan doen!
Oldtimerregeling is ook in 2019 nog interessant
Ondanks de strengere regelgeving is de oldtimerregeling ook in 2019 dus nog steeds interessant voor autoliefhebbers. Dankzij de overgangsregeling kan je al bijna wegenbelastingvrij rondrijden in je favoriete jaren '80 auto. En als je auto in 2019 de leeftijd van 32 jaar heeft dan maak je er bovendien maximaal gebruik van (zie Overgangsregeling). Er is keuze genoeg, van praktische 'daily drivers' die je gewoon op straat voor de deur parkeert tot 'echte' klassiekers die vragen om vertroetelt te worden door hun eigenaar en die alleen op bijzondere gelegenheden de weg op mogen. Wat ze gemeen hebben is dat je er bijna geen wegenbelasting voor betaalt. En dat geld kan je weer besteden in het onderhoud van je heilige koe!