Nieuwe bpm-afschrijvingstabel bij import van gebruikte auto's vanaf 1 juli
Vanaf 1 juli wordt er een nieuwe bpm-afschrijvingstabel toegepast bij de import van gebruikte auto's. Het ministerie van Financiën heeft deze wijziging aangekondigd. De nieuwe tabel vertoont diverse kleine verschillen. Opmerkelijk is dat voor relatief nieuwe auto's minder bpm betaald hoeft te worden, terwijl oudere auto's juist meer bpm zullen hebben. Deze aanpassing sluit aan bij het beleid van de regering, aangezien nieuwere auto's doorgaans minder CO2 en vervuilende stoffen uitstoten.
Echter, de nieuwe tabel heeft ook als doel om het gebruik van taxaties bij import te ontmoedigen. Hierdoor wordt het aantrekkelijker om de koerslijst te hanteren. Gerard ten Buuren, onder andere voorzitter van Bovag Onafhankelijke Autobedrijven, heeft hierover gesproken in het AM restwaardejournaal van 23 juni. Hij merkte op dat hij van mening is dat taxatiebureaus soms te losjes omgaan met de regels. De overheid zal de naleving hiervan streng gaan controleren, en Ten Buuren voorspelt dat er hoge naheffingen zullen volgen in geval van onregelmatigheden.
In dezelfde uitzending deelde Corné Seldenrijk van Seldenrijk Autobedrijven een voorbeeld van een smetteloze auto uit 2021 met een prijs van €40.000, waarbij een extreem lage bpm-vermelding werd gegeven. Dit zou een afwijking van maar liefst 90% van het werkelijke bpm-bedrag betekenen.
De nieuwe bpm-afschrijvingstabel kan aanzienlijke besparingen opleveren bij de import van een auto. Autotelex heeft een vergelijking gemaakt voor een recente gebruikte BMW 540, waaruit blijkt dat import na 1 juli €1.320 goedkoper zal zijn.