LPG-auto verleden tijd?
Het rijden in een LPG-auto werd de afgelopen jaren al minder populair, maar dit jaar is het aantal gasauto’s in een hoog tempo teruggevallen. De verkoop van LPG-auto’s bereikt een nieuw dieptepunt.
Volgens branchevereniging BOVAG is het aantal gasauto’s en LPG-installaties dat tot oktober van dit jaar in auto’s is ingebouwd, gekelderd met 20 procent. Reden er in januari nog 191.000 auto’s met een LPG-installatie, eind vorige maand waren dit er nog maar 173.151.
Laagste niveau
LPG werd in 1955 in Nederland geïntroduceerd. Het hoogtepunt van de LPG-verkoop aan de pomp was eind jaren ’80 toen er nog zo’n 800.000 gasauto’s in Nederland reden. Vanaf dat moment ging het alleen maar bergafwaarts met de LPG-auto. Begin 2011 reden er nog 218.000 gasauto’s in Nederland, begin 2012 nog 209.000 stuks en vorig jaar reden er nog 204.000 auto’s met LPG-installatie. De overgebleven 173.151 LPG-auto’s zijn nog goed voor 25 miljoen liter aan de pomp, een daling van 36 procent. Sinds het CBS deze gegevens bijhoudt – vanaf 2000 – zijn de verkoopaantallen niet eerder zo laag geweest. In de eerste helft van dit jaar komt de afzet van LPG uit op 398 miljoen liter, in dezelfde periode vorig jaar was dat nog 500 miljoen liter. Het aantal op LPG afgelegde kilometers keldert mee, zo blijkt uit CBS-cijfers. BOVAG schrijft de forse dalingen in de LPG-verkoop toe aan de accijnsverhoging op autobrandstoffen, begin van dit jaar. Met de verhoging van de accijns voor onder andere LPG is de prijs aan de pomp in Nederland hoger geworden dan in Duitsland en België. Veel automobilisten gooien daarom de tank vol bij pompen over de grens.
LPG-auto
De LPG werd al niet erg gestimuleerd door de overheid, maar de laatste klap kreeg de sector toen oldtimerbezitters op grote schaal de gastank weer uit hun oldtimer lieten slopen. Er moest plotseling weer wegenbelasting betaald worden en die is voor de LPG-auto aanzienlijk hoger dan voor benzineauto’s. Volgens SAN ‘reden oldtimers milieuvriendelijk op gas en gaan ze nu weer voor vervuiling zorgen’.
Volgens de stichting worden schone auto’s gepromoot met gunstige belastingtarieven. Wie elektrisch of hybride least, betaalt minder bijtelling. Daarbij wordt alleen naar de uitstoot van CO2 gekeken. ‘Een diesel wordt bevoordeeld, terwijl die wel veel fijnstof en stikstof uitstoot’. Volgens SAN stoot een LPG-auto die niet net niet voldoen aan de CO2-normen, minder schadelijke stoffen uit, maar wordt deze toch zwaarder belast.
Dure categorie
Het beeld dat consumenten van een LPG-auto hebben speelt ook een rol. SAN is van mening dat automobilisten nog altijd honderden euro’s op hun brandstofrekening kunnen besparen, maar door het negatieve beeld dat automobilisten van een LPG-auto hebben wordt er te weinig gebruik van gemaakt. LPG is volgens de stichting de zuinigste autobrandstof die breed verkrijgbaar is bij tankstations. Toch is het de laatste jaren minder lonend geworden om een dure LPG-installatie te laten inbouwen. Er zijn veel zuinige diesel- en benzineauto’s op de markt gekomen. Daarnaast vallen LPG-auto’s in een relatief dure categorie qua wegenbelasting en bijtelling. Veel leaserijders zijn daarom al overgestapt.