Kan je een elektrische auto opladen aan het stopcontact?

Voor iedereen met een elektrische auto is de grote vraag: waar kan ik deze opladen? Dit kan tegenwoordig steeds vaker langs de snelweg bij een snellader, of in de eigen woonwijk bij een publieke laadpaal. Wie de beschikking heeft over een eigen parkeerplaats of een oprit kan ervoor kiezen de elektrische auto thuis op te laden. Maar kan je hiervoor dan ook een gewoon stopcontact gebruiken. En zo ja, wat zijn dan de voor- en nadelen? Hieronder geven we je het antwoord.

 

Laden aan het stopcontact is relatief goedkoop

De lage stroomkosten is dé reden waarom veel mensen hun elektrische auto thuis met een gewoon stopcontact of met een laadpaal willen opladen. Zeker als je ook zonnepanelen hebt is het thuisladen vaak goedkoper dan bij een snellader langs de snelweg of een publieke laadpaal. In augustus was de prijs voor 1 kWh stroom ongeveer 23 cent. Bij een openbare laadpaal was dat 40 cent en bij een snellader zelfs 70 cent. De tarieven zijn momenteel waarschijnlijk nog hoger vanwege de energiecrisis, maar thuis je auto opladen blijft wel de goedkoopste manier.

 

Je kan je auto opladen met een gewoon stopcontact

Om meteen het antwoord te geven: ja, je kan je auto opladen met een gewoon stopcontact. Maar er zijn wel een paar zaken waar je rekening mee moet houden. Allereerst is het vanwege de veiligheid raadzaam om een aparte stroomgroep aan te leggen in de meterkast voor het opladen van je auto. Deze groep moet goed gezekerd zijn en voldoen aan de NEN1010-norm. Daarnaast kan je niet zomaar een verlengsnoer pakken en daarmee je auto aansluiten op het stopcontact. Dat zou sowieso niet gaan vanwege de speciale stekker die je voor een EV nodig hebt, maar het is gewoon gevaarlijk vanwege de grote hoeveelheid stroom die door de kabel gaat wat kan leiden tot oververhitting en zelfs brand.

 

Speciale laadkabel nodig

Om je auto aan het stopcontact op te laden heb je dus naast een aparte elektriciteitsgroep ook een speciale laadkabel nodig. Deze kabels zijn bekend als mode 2-lader en zijn voorzien van een beveiliging tegen verkeerde spanning en oververhitting. Bovendien kan deze kabel communiceren met de computer van de auto zodat het laden wordt stopgezet wanneer de accu vol is. Waarschijnlijk ligt er in de bagageruimte van jouw elektrische auto al een laadkabel voor het laden bij een laadpaal. Ook kan er een aparte kabel aanwezig zijn voor laden aan het stopcontact. Deze kabel zal het maximale vermogen dat op een gewoon stopcontact mag worden aangesloten (2,3kW) niet overschrijden. Er zijn tot slot ook laadkabels verkrijgbaar waarmee je sneller kan laden (3,7kW), maar dat kan alleen als je ook een aparte stroomgroep hebt aangelegd.

 

Een laadpaal in plaats van een stopcontact

Een andere mogelijkheid om je auto thuis op te laden is door middel van een laadpaal. Zo’n laadpaal wordt dan geïnstalleerd op de parkeerplaats of oprit en gekoppeld aan de stroomvoorziening van je huis. Met een laadpaal laad je de auto dus niet meer op via het stopcontact maar via een eigen laadpunt. Dit wordt gezien als de beste oplossing maar het is ook wel de duurste. Het installeren van een laadpaal kost minimaal 1500 euro en soms moet de hoofdaansluiting worden aangepast zodat deze geschikt is voor krachtstroom. Dit kost gemiddeld ook nog eens 250 euro. De uiteindelijke kosten zijn afhankelijk van de situatie en de werkzaamheden die nodig zijn en kunnen oplopen tot wel 2500 euro.

 

Veel laadverlies bij laden aan een stopcontact

Al met al is het installeren van een laadpaal een flinke investering, maar je krijgt er wel wat voor terug. Het laden gaat veel sneller en is veel veiliger. Wanneer je gebruikmaakt van een stopcontact om je elektrische auto op te laden dan duurt het wel 24 tot 48 uur voordat de accu vol is. Bovendien heb je te maken met laadverliezen van 30 - 40 procent. Dit betekent dat je betaalt voor stroom die helemaal niet in de accu’s terechtkomt, waardoor het laden aan een stopcontact uiteindelijk toch duur kan uitvallen! Een laadpaal biedt daarentegen veel voordelen, ondanks de hoge kosten. Zoals gezegd gaat het laden veel sneller. Je moet dan wel een 3-fasenaansluiting hebben in je huis, in de laadpaal en in de auto. Een laadpaal is ook nog eens veel veiliger. Andere voordelen zijn dat je soms meerdere auto’s kan aansluiten en dat je een vaste kabel kan gebruiken zodat je niet met losse kabels hoeft te slepen.

 

Conclusie

Je elektrische auto opladen aan een stopcontact is niet ideaal maar het kan wel. Je hebt hiervoor een speciale kabel nodig die ervoor zorgt dat het laden veilig gebeurt. Het nadeel is dat het laden erg lang duurt, maar je hoeft niet te investeren in een laadpaal. Rijd je veel kilometers en moet je vaak laden? Dan is een laadpaal waarschijnlijk de investering waard, zeker wanneer je dit combineert met zonnepanelen.

Deel dit artikel op:

Share on Facebook Share on linkedIn Share on Twitter

Ontvang gratis en
vrijblijvend een bod.

Ik weet mijn kenteken niet

Handmatige invoer

Of voer kenteken in

select your vehicle.

Nederlands Nederlands Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands Deutsch Deutsch Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands
Nederlands Nederlands