Iedereen aan de elektrische auto?
Rijden we over enkele jaren allemaal elektrisch? Als het aan het kabinet ligt wel. Zij mikken erop dat er vanaf 2030 alleen nog maar elektrische auto’s worden verkocht.
Miljarden euro’s zouden beschikbaar worden gesteld voor aanschafsubsidies en belastingkortingen. Deze subsidies moeten mensen definitief over de streep trekken om voor een elektrische auto te kiezen. Dit melden onder andere de NOS en het RTL Nieuws die een gelekt conceptadvies aan het kabinet in handen hebben gekregen.
Stimuleren via subsidies in 2021
Over 2 jaar al zou er flinke aanschafsubsidie voor elektrische auto’s de mensen moeten stimuleren om ook als particulier elektrisch te kopen. Wie er snel bij is kan met een aanschafsubsidie van 6000 euro goed profiteren. Daarna wordt het bedrag jaarlijks afgebouwd tot 2200 euro in 2030. Emisieloze auto’s worden momenteel vrijgesteld van bpm en motorrijtuigenbelasting. Deze vrijstelling blijft tot 2025 van kracht. Met ingang van 2025 zal er dan per emisieloze auto 350 euro aan bpm gevoerd worden. Ook komt de motorrijtuigenbelasting terug voor deze voertuigen. Maar dit bedrag zal wezenlijk lager uitvallen dan de vervuilendere auto’s. Te beginnen met 25% van het normale bedrag, om uiteindelijk op te lopen tot 45%. Ook elektrische occasions worden interessanter. Zo kun je tot 2025 profiteren van een vrijstelling voor de motorrijtuigenbelasting. Momenteel worden de meeste elektrische auto’s nog vooral zakelijk gereden. Zakelijke rijders krijgen een verlaagde bijtelling en een aanschafsubsidie van 3430 euro
Extra belasting
Om al deze subsidies te betalen gaat de accijns op benzine en diesel in 2020 met 1 cent omhoog, en in 2023 nogmaals. Ook komt er een ‘innovatietoeslag’ voor het bezit van elke auto. Van 2021 tot en met 2025 zal dit jaarlijks 25 euro bedragen, daarna wordt dit 50 euro per jaar. Ook rekeningrijden wordt genoemd als mogelijkheid om het gat in de begroting te dichten.