De heer in het verkeer is een dame
Is er een groter cliché denkbaar dan als het op vrouwen in het verkeer aankomt? Dat mannen en vrouwen van elkaar verschillen zal niemand ontkennen, maar vrouwen gaan gebukt onder vooroordelen ten opzichte van mannen op het moment dat ze achter het stuur kruipen. Tijd voor een vergelijking van objectieve aard.
Volgens filosoof John Gray komen mannen van Mars, vrouwen van Venus. Een cliché, net als die verhitte discussies over welke sekse nu beter kan autorijden. Of inparkeren. Of kaartlezen. Als het op de auto aankomt, lijken mannen in het voordeel te zijn. Misschien aannemelijk, maar is dat wel echt zo?
Vrouwen en parkeren
Vrouwen en parkeren: volgens mannen zal dit nooit de meest ideale combinatie worden. Er wordt lacherig over gedaan, maar is dat wel terecht? Uit Brits onderzoek blijkt dat vrouwen iets meer tijd nemen om te parkeren zodat de auto uiteindelijk goed tussen de lijnen staat, terwijl mannelijke automobilisten al tevreden zijn als ze enigszins in het vak staan. Mannen hebben het inparkeren sneller onder de knie, maar uiteindelijk niet per se beter. Voor het zogenaamde zwakkere geslacht geldt namelijk: oefening baart kunst. Het duurt even voordat ze het kunnen, maar wanneer ze de slag te pakken hebben gaat het goed. Wist je wel dat mannen vaker achteruit inparkeren? Het beroemde ‘mannelijke instinct’ komt dan om de hoek kijken: omdat de man ooit jager was, parkeert hij achterwaarts zodat hij later ook weer het eerst weg is. Of komt dat omdat ze eerst als een echte snelheidsduivel het plekje voorbij rijden en vervolgens noodgedwongen achteruit moeten inparkeren, terwijl vrouwen vooruit kijken en gelijk hun auto kwijt kunnen?
Vrouwen en schades
Op naar de volgende. Wie kent de uitdrukking ‘vrouw achter het stuur, bloed aan de muur’ niet? Waar dat gezegde vandaan komt, is een raadsel. De spreekwoordelijke muren blijven vaker schoon dan manlief denkt. Uit cijfers van het Centrum voor Verzekeringsstatistiek (CVS) blijkt dat mannen vaker schade rijden dan vrouwen. Niet alleen het aantal claims, maar ook het gemiddelde schadebedrag ligt aanzienlijk hoger. Een kleine aantekening: in de leeftijdscategorie 30+ zijn echter vrouwelijke automobilisten vaker betrokken bij een ongeval.
Vrouwen en hun liefde voor schoenen
Wat heeft het geestelijke dashboardkastje van de man nog meer? De gedachte dat vrouwen wat inzicht in de auto missen en er dus ook niet goed mee overweg kunnen. Het is een feit dat de meerderheid van de vrouwen absoluut geen interesse heeft in de techniek van hun auto en daardoor automatisch met veel minder gevoel rijden. Mannen, daarentegen, houden van auto’s met veel pk’s die minstens zoveel decibel produceren. De oorzaak? Dan gaan we weer even terug naar de oertijd waar vrouwen de verzamelaars waren en mannen de rol van de snelle jager moesten vervullen. De liefde voor snelheid is gebleven en uiten dat hedendaags in hun rijstijl. Mannen weten hoe ze met mechaniek om moeten gaan. Dat is ook zichtbaar op de weg, want mannen staan bekend als agressieve, zelfverzekerde bestuurders die wel een risico durven te nemen, maar verkeersregels levert hen het nodige angstzweet op.
Vrouwen daarentegen krijgen al snel klamme handjes als het gaat over hun rijvaardigheid. Je zult daarom niet snel een vrouw met 200 km/uur voorbij zien razen. Vrouwen claimen echter dat zij dit niet doen omdat zij nu eenmaal schoenen verkiezen boven het spekken van het CJIB. Wat betreft het kaartlezen beweren vrouwen zich graag van de domme te houden… Tja.. Het feit blijft: mannen en vrouwen delen nu eenmaal het asfalt. Doordat mannen de regels aan hun laars lappen vergeten ze helemaal dat er ook nog andere weggebruikers zijn. Nee, laat dat ‘heer in het verkeer’ zijn maar aan dat zwakkere geslacht over. Vrouwen laten met hun bescheiden gedrag nog een overstekende slak voorgaan, met blijvende discussies als gevolg. Wat vind jij? Zijn vrouwen door hun onzekerheid nu echt een gevaar op de weg of is dit het resultaat van de roekeloze mannelijke automobilist?