Geen auto bezitten, maar autodelen
Het fenomeen autodelen geeft de autofabrikant kopzorgen. Maar liefst 25 procent van de Europese jongeren is niet van plan een auto te kopen of te leasen voor 2019, deelauto’s lijken daarentegen wel in trek te zijn.
De komende vijf jaar kiezen Europese jongeren eerder voor alternatieve vervoerswijzen dan voor een eigen auto. Dat blijkt uit onderzoek van Deloitte Touche Tohmatsu Limited, onderdeel van Deloitte, onder 23.000 respondenten in onder meer België, Duitsland en Nederland. Deloitte onderzocht de mobiliteitskeuzes van Europese jongeren, geboren tussen 1977 en 1994.
Alternatieven
Het openbaar vervoer, taxi’s, huurauto’s of te voet wordt gezien als makkelijker en goedkoper dan zelf een auto bezitten. Op die manier komen ze zonder problemen op hun bestemming, zonder extra kosten te maken voor een eigen auto. De overgrote meerderheid van de Europese jongeren vinden kosten belangrijk in hun mobiliteitskeuze. Het is dus logisch dat er gezocht wordt naar alternatieve vervoerswijzen, vooral nu de brandstof erg duur is.
In België kiest zelfs 30 procent van de jongeren voorlopig nog voor alternatieven. De hoge aanschafprijs is de belangrijkste reden voor Belgische jongeren om niet voor een auto te kiezen. Bovendien nemen de onderhoudskosten, brandstofprijzen en autoverzekeringen zo’n grote hap uit het budget van automobilisten dat zij zich liever op een andere manier verplaatsen.
Emotioneel verbonden
Voor Nederlandse automobilisten blijft de auto nog steeds een belangrijk bezit. Als tweederde van de autobezitters voor het blok werden gezet, zouden zij de auto niet wegdoen. Dit percentage is vergeleken met 2013 nagenoeg gelijk gebleven, maar de interesse voor de auto en de emotionele verbondenheid met de auto nemen wel beduidend af. Onder jongeren van 18 tot 25 jaar neemt het aantal geregistreerde personenauto’s volgens het CBS al twee jaar op rij af. Dat maakt de weg vrij voor het autodelen, dat sinds 2007 steeds populairder wordt. Het autodelen is in het leven geroepen als goedkoop alternatief voor een eigen auto. Gebruikers betalen abonnementskosten en een uur- en kilometervergoeding, meer niet. Je betaalt alleen voor het daadwerkelijke autogebruik en je hoeft je geen zorgen te maken over verzekeringen of het onderhoud van de auto. Dit valt namelijk onder de abonnementskosten. Bovendien kunnen gebruikers uit een groot aanbod auto’s kiezen.
Autodelen Overijssel
Veel voordelen voor automobilisten, maar autofabrikanten worden er niet vrolijker van. Vooral niet als je bedenkt dat volgens Deloitte een gedeelde auto 32 personenauto’s vervangt. In een stad als Den Haag, een van de steden waar het autodelen flink groeit, rijden er momenteel 700 deelauto’s. Dat is een verdubbeling ten opzichte van 2013, maar een achteruitgang in de verkoopcijfers voor autodealers. In Overijssel is het autodelen in twee jaar tijd met maar liefst 700 procent gestegen. Momenteel zijn er in Oost-Nederland diverse aanbieders actief op het gebied van autodelen. Zwolle is al jaren de absolute koploper in Overijssel en blijft dat ook nog wel even, mede dankzij de verschillende projecten die daar lopen om autodelen op de kaart te zetten. Enschede heeft er momenteel 74, een hele sprong voorwaarts. gezien de zes deelauto’s in 2012. Volgens ikwilvanmijnautoaf.nl, gevestigd in Enschede, hebben inmiddels veel autobezitters gebruikgemaakt van de gratis dienstverlening om hun auto te verkopen en te gaan autodelen.