Elektrische auto probleem Noorwegen
De elektrische auto kan een wereld van verschil maken voor het milieu. Naast Nederland is Noorwegen een van de meest ev-vriendelijke plekken op de wereld. Maar deze populariteit wordt een groot probleem voor de Noorse overheid.
Naar schatting rijden er enkele tienduizenden (semi-) elektrische auto’s rond in Nederland. In Noorwegen zijn dit er 32.000 stuks om precies te zijn. Goed nieuws voor het milieu zou je denken. Stekkerauto’s stoten geen CO2 en maar weinig fijnstof uit. Maar wat veel automobilisten nog tegenhoudt is het prijskaartje. De aanschaf van een EV is duur door de speciale batterij. Hoe komt het dan dat in Noorwegen in een korte tijd zo veel elektrische auto’s zijn verkocht?
Stimuleringsmaatregelen Noorwegen
In Noorwegen is het wel erg aantrekkelijk om een elektrische auto te kopen. Je hoeft nergens tol of parkeergeld te betalen en je mag ook gratis gebruik maken van laadpalen. Je hebt ook geen last meer van files, want je mag onbeperkt met je elektrische auto op de busstroken rijden. Ideaal, toch? Maar het echte grote voordeel ligt bij de aanschaf. In dit Scandinavische land profiteer je van de vrijstelling van BTW en van autobelastingen, die in Noorwegen hoog kunnen oplopen. Deze maatregelen zijn zo succesvol, dat er inmiddels 32.000 elektrische auto’s rondrijden. In Noorwegen rijden wereldwijd gezien de meeste EV’s rond, en deze trend lijkt nog wel even aan te houden. De stimuleringsmaatregelen duren nog tot 2017 of totdat er 50.000 stuks rondrijden. In dit huidige tempo wordt dit aantal begin volgend jaar al bereikt. Alleen in 2014 is dertien procent van de nieuw gekochte auto’s in Noorwegen elektrisch.
Klagen over elektrische auto
Of de overheid kan wachten tot het aantal van 50.000 stuks is bereikt is nog onduidelijk. Hoewel ze de uitstoot van broeikasgassen door het verkeer op deze manier proberen te verminderen -tien procent van de totale uitstoot van het land wordt veroorzaakt door het verkeer – zorgen de elektrische auto’s wel steeds meer voor problemen.
Ondertussen klagen veel buschauffeurs over het oponthoud op ‘hun’ stroken, waardoor de reistijd van passagiers vertraagd. In de spits zou 85 procent van de voertuigen op de busstroken bestaan uit elektrische auto’s. Een groot probleem. Maar nog niet de grootste. De vrijstelling van belastingen hakt er flink in bij de overheid. De schatkist zou al 500 miljoen euro zijn misgelopen. De overheid wordt gedwongen om hun beleid te herzien, aangezien de maatregelen voor de overheid erg duur worden.
Minder belastingvoordeel?
De Noorse overheid benadrukt dat de fiscale voordelen niet verdwijnen, aangezien bijna de helft van de bezitters een EV kochten om geld te besparen. Zouden de fiscale voordelen verwijden, dan is de kans dat de markt voor elektrische auto’s ineenstort. Dan wordt het wel erg lastig voor Noorwegen om aan de strengere milieueisen te voldoen. De kans is wel groot dat het belastingvoordeel naar beneden wordt bijgesteld.