De evolutie van het gaspedaal

Al sinds de uitvinding van de auto is deze voorzien van een gaspedaal. Zelfs de allereerste auto’s hadden al een gaspedaal, en nu ruim honderd jaar later moet je nog steeds het gaspedaal indrukken om harder te gaan. Zelf bij de meest geavanceerde elektrische auto’s!


Wel is de techniek achter het gaspedaal de afgelopen honderd jaar heel erg veranderd. Vroeger had je gewoon een kabel van het gaspedaal naar de gasklep van de carburateur, of naar het gasklephuis van een injectiemotor. Bij moderne voertuigen word veel meer elektronica gebruikt om auto’s betrouwbaarder en zuiniger te maken. De keuze om over te stappen op elektronica komt deels dan ook door wetgeving. Auto’s moeten voldoen aan strengere emissie-eisen en dat bereik je vooral door de motor zo zuinig mogelijk te maken. Dat kan alleen met geavanceerde motormanagementsystemen. Maar elektronica is ook betrouwbaarder, het bevordert de actieve en passieve veiligheid en auto’s rijden comfortabeler met elektronisch geregelde systemen.

 

Gaspedaal is verbonden met sensoren

Tegenwoordig is de ouderwetse gaskabel dan ook vervangen door een elektronisch systeem. Het gaspedaal is dan niet meer direct verbonden met de motor maar met sensoren die via elektronica opdrachten doorgeven aan het motormanagement van de auto. Dit systeem heet drive-by-wire en heeft niet alleen als voordeel dat het veel betrouwbaarder en preciezer is dan een kabel (want die kan breken of uitrekken), autofabrikanten kunnen er ook allerlei andere systemen aan koppelen zoals cruise control, tractiecontrole en stabiliteitscontrole. Via het motormanagement wordt het gaspedaal dan elektronisch beheerd, als bestuurder hoef je dan niets te doen.


Het gaspedaal is onderdeel van veiligheidssystemen

De allernieuwste trend in moderne auto’s zijn veiligheidssystemen die bekend staan als ADAS (Advanced Driver Assistance Systems). Het gaspedaal in een auto maakt daar onderdeel van uit. Deze veiligheidssystemen zorgen er bijvoorbeeld voor dat de auto automatisch remt als je te dicht op een voorganger rijdt (Brake Assist), of houden automatisch afstand (Adaptive Cruise Control). Ook zijn er systemen die je waarschuwen als je zonder richting aangeven van rijbaan wisselt (Lane Departure Warning) en uiteraard zijn er ook nog de parkeersensoren en achteruitrijcamera’s die berijders helpen zo veilig mogelijk aan het verkeer deel te nemen.



Haptisch gaspedaal

Het gaspedaal in moderne auto’s is met veel van deze systemen verbonden, en soms voel je dat ook tijdens het rijden. Zo zijn er auto’s die verkeersborden herkennen en de snelheid aanpassen aan de snelheid die ze op de borden zien. Ga je harder dan de toegestane snelheid dan gaat het gaspedaal zich verzetten. Je voel tegendruk en je moet je voet dus harder naar beneden drukken om toch te versnellen. Dit heet een haptisch gaspedaal, en het maakt automobilisten veel meer bewust van een snelheidsovertreding. Je kan dus nog wel te hard rijden, maar het kost letterlijk meer moeite.


Afremmen met het gaspedaal

En dan is er nog de elektrische auto. De term ‘gaspedaal’ is daar wel een beetje vreemd want gas geven heeft in deze auto’s niets meer te maken met benzine of diesel. Eigenlijk geef je stroom. Het gaspedaal in een elektrische auto heeft in de meeste modellen ook nog eens een dubbele functie. Dankzij systemen die energie terugwinnen (regeneratie) kan je met een elektrische auto flink afremmen door alleen het gaspedaal los te laten. Je hoeft dus niet zelf te remmen waardoor de remschijven en blokken minder slijten. Tegelijkertijd wordt de herwonnen energie opgeslagen in de batterijen en hoef je minder vaak te laden.


Een bekend voorbeeld van zo’n auto die remt als je het gaspedaal loslaat is de Nissan Leaf. Ze noemen het de e-Pedal, en het systeem kan de auto helemaal tot stilstand brengen. Voet naar beneden is gas geven, voet omhoog is remmen. Toch is ‘one-pedal driving’ niet uniek voor de Leaf, want ook andere auto’s zoals de Tesla Model S, Hyundai Kona en de BMW i3 beschikken over deze techniek.


Zo zie je maar weer, ook al lijkt het gaspedaal nog hetzelfde als honderd jaar geleden; de techniek erachter is super geavanceerd!

Deel dit artikel op:

Share on Facebook Share on linkedIn Share on Twitter

Ontvang gratis en
vrijblijvend een bod.

Ik weet mijn kenteken niet

Handmatige invoer

Of voer kenteken in

select your vehicle.

Nederlands Nederlands Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands Deutsch Deutsch Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands
Nederlands Nederlands