BMW komt met zelfrijdende auto
BMW ontwikkelt een systeem waarmee je door middel van een smartwatch je auto kan laten parkeren of naar je toe kan laten rijden. Dit zelfrijdende autosysteem heet de Remote Valet Parking Assistent.
Als je dacht dat high tech snufjes alleen in James Bond films voorkomen heb je het mis. BMW komt namelijk in januari op de Consumer Elextronics Show (CES) met een zelfrijdend autosysteem waarmee je je auto naar je toe kan laten komen of zelfstandig kan laten parkeren. En dit allemaal door middel van een smartwatch.
Auto voor laten rijden
Ben je druk en moet je van afspraak naar afspraak? Dan kan je met behulp van de Remote Valet Parking Assistent je auto alvast voor laten rijden. Door de tijd in te voeren in het horloge komt de auto precies op tijd naar je toe rijden. Verder kun je op je horloge zien hoe laat je bij de auto aankomt en hoe lang je nog moet lopen. Ook sluit de auto zichzelf direct af, zodat hij op een veilige manier weggezet wordt.
Wanneer je bij de auto aankomt kan je weer door middel van het horloge de auto openen. Zo kun jij direct wegrijden en verlies je zo min mogelijk tijd. Ook kan de auto zichzelf parkeren op de juiste parkeerplek. Op deze manier verdoe jij je tijd niet meer met het zoeken naar een parkeerplek en kan je gelijk door naar een meeting. Nog een bijkomend voordeel hiervan is dat je nooit meer hoeft te zoeken waar je ook alweer je auto hebt geparkeerd. Ook in een overvolle parkeergarage vind je je auto gegarandeerd terug.
Slimme laserscanners
Om dit systeem voor zelfrijdende auto's te kunnen ontwikkelen heeft BMW de i3 ontwikkeld waarin vier slimme laserscanners zijn ingebouwd die de omgeving kunnen uitpluizen op obstakels als paaltjes, voetgangers of andere voertuigen. Dit wordt dan weer gecombineerd met een digitaal bouwplan. Deze informatie wordt, samen met de informatie in het horloge, gekoppeld en zorgt ervoor dat de auto op een veilige manier op de juiste plek terecht komt.
Soortgelijk systeem Audi
Eerder kwam het Duitse automerk Audi met een soortgelijk systeem om een auto zelf te laten rijden. Het verschil met dit systeem is dat BMW met blauwdrukken werkt. Hierdoor is het systeem toepasbaar in alle parkeergarages die voorzien zijn van blauwdrukken. Audi maakt daarentegen gebruik van GPS signalen en ingebouwde camera’s. Het nadeel van GPS is dat het signaal wegvalt in parkeergarages. Hierdoor werkt het dus niet in alle parkeergelegenheden. Audi en BMW voorspellen dat in 2020 de eerste zelfrijdende auto’s te koop zullen zijn. Audi zette een RS 7 in op het Duitse racecircuit van Hockenheim en behaalde met deze zelfrijdende auto een topsnelheid van 230 kilometer per uur.