Bentley een slimme belegging?
Niet alleen zeldzame Ferrari’s verdubbelen in waarde. Ook andere klassiekers kunnen enkele jaren later flink meer opleveren waardoor het een slimme belegging kan zijn. Een voorbeeld: een Bentley MK VI bracht afgelopen week een derde meer op in slechts negen maanden tijd.
Eind jaren ’80 was het heel gewoon. Een zeldzame klassieker kopen en deze na enkele maanden weer met winst verkopen. Tegenwoordig zien we niet vaak dat auto’s binnen een jaar tijd weer voor de verkoop wordt aangeboden. Tot afgelopen week. Kostbare Bentley
Begin januari van dit jaar werd een Bentley MK VI geveild in de Verenigde Staten. Het bijzondere model ging voor 605.000 dollar van de hand, omgerekend 370.000 pond. Nog geen negen maanden later wordt de Bentley opnieuw via een veiling verkocht. Ditmaal voor 526.400 pond. In 2014 wordt de auto dus twee keer te koop aangeboden en is het verschil (en de winst) 156.000 pond.
De Bentley is een bijzondere auto, omdat de Mark VI een carrosserie heeft van Figoni et Falaschi, een van de beroemdste Franse carrosseriebedrijven in de tweede helft van de jaren ’30. De Delahaye’s en Talbot-Lago’s die Figoni et Falaschi van carrosserieën heeft voorzien, behoren nu tot de kostbaarste auto’s van beide merken. Na de oorlog heeft het Franse bedrijf slechts één Bentley van een carrosserie voorzien. Laat dat nu net het exemplaar zijn dat afgelopen week werd geveild door RM Auctions.
Hogere prijzen
Waar komt deze ontwikkeling toch vandaan? Het lijkt wel alsof de prijzen van zeldzame oldtimers harder stijgen naarmate de economie het minder goed doet. Dit komt hoofdzakelijk doordat beleggers hun vertrouwen in de euro en de banken hebben verloren. Ze willen liever iets tastbaars van hun geld kopen dan tegoeden of valuta die kwetsbaar zijn voor invloeden van buitenaf. Niet verrassend. Voor je klassieker kun je altijd weer geld krijgen. In elke willekeurige valuta. Beleggen in bijvoorbeeld een Bentley is echter minder gevoelig voor dagkoersen. Op dit moment is het rendement van klassieke auto’s ook nog een stuk hoger dan die paar procent rente op de bank.
Waarde verdubbeld
De bijzondere Bentley was niet het enige model dat afgehamerd werd. Er werd een collectie auto’s geveild waar ook enkele andere modellen met winst werden verkocht. Een Lamborghini Countach 25th Anniversary is daar een mooi voorbeeld van. Deze werd voor 224.000 pond geveild terwijl de auto vier jaar geleden nog voor minder dan 100.000 pond van eigenaar verwisselde. Ook Ferrari’s verdubbelen nog steeds in waarde. De hoogste prijs was voor een Ferrari 250 GT Tour de France, waarvoor bijna 4,9 miljoen pond werd betaald. Halverwege 2009 was de Ferrari nog voor 2 miljoen pond geveild.