Auto met gekleurde koplampen, mag dat?
Een goede verlichting is een onmisbaar onderdeel van je auto. Philips brengt in Nederland ColorVision op de markt: autolampen die 60 procent meer licht geven in uiteenlopende kleuren. Maar hoe zit het met al die kleuren? Hoe werkt het en mag dat wel?
Is het niet gaaf je koplampreflector dezelfde kleur als je auto te geven? Of een andere kleur naar keuze? Dat moet Philips hebben gedacht toen dit bedrijf de Philips ColorVision-autolampen ging ontwikkelen. De autolampen zijn beschikbaar in blauw, paars, geel en groen. Om verwarring te voorkomen is rood niet in het assortiment opgenomen. Dit hoort alleen maar aan de achterkant van de auto te worden gebruikt.
Coating
Hoe kan het nu zijn dat Philips gekleurde koplampen beschikbaar mag stellen? Als we kijken in de regeling voertuigen, staat dat auto’s twee functionerende koplampen moet hebben die niet anders dan wit of geel mogen uitstralen. Ook in de APK-eisen wordt benoemd dat andere kleuren niet zijn toegestaan. Eigenlijk is het heel simpel. Het kwartsglas is gedeeltelijk voorzien van een gekleurde coating. De kleur in de koplamp ontstaat door het licht in de reflectieoptiek van de lamp te reflecteren. Zodra de lampen ingeschakeld zijn, wordt de kleur zichtbaar in de reflector. De coating is precies zo aangebracht dat de gerichte lichtbundel naar voren wit blijft. Omdat het licht wit blijft, voldoen de ColorVision-autolampen aan de wettelijke eisen. Om eventuele problemen met de politie te voorkomen levert Philips wel een certificeringskaart mee. Zo kunnen bestuurders bewijzen dat de lampen wettelijk toegestaan zijn.
Anti-UV
De ColorVision-autolampen zijn dus de eerste gekleurde koplampen die voldoen aan alle Europese wetgeving op het gebied van autoverlichting. De lampen zijn ontworpen om de verlichtingspresentaties te optimaliseren. Kwartsglas is tevens bestand tegen vocht en extreme temperaturen. De gekleurde koplampen zijn voorzien van een speciale anti-UV-coating, zodat de kunststof koplamp-units niet geel worden.
Welke eisen gelden er voor de verlichting van de auto?
Zoals we al hadden gezegd, mag de kleur rood dus alleen maar aan de achterkant gebruikt worden. Maar zijn er nog andere zaken qua verlichting die verplicht of juist verboden zijn? We kennen vier standen van verlichting: Stadslicht
Tijdens het rijden worden stadslichten alleen in combinatie met dimlichten, grootlicht of mistlicht gevoerd. Alleen met stadslicht rijden mag namelijk niet.
Dagrijverlichting
Dagrijverlichting gaat direct aan bij het starten. Het is bedoeld voor de verkeersveiligheid. Sinds 2011 geldt voor alle nieuw te leveren autotypes in Europa dat deze voertuigen dagrijlichten moeten hebben. Het gaat om de koplampen, achterlichten branden niet. Als het donker of mistig wordt, moet de automobilist er zelf aan denken dat hij overschakelt van dagrijverlichting naar dimlicht. Op deze manier worden de achterlichten ook ingeschakeld. Dit gaat niet vanzelf. Uit recente berekeningen blijkt dat bij het voeren van verlichting overdag het aantal verkeersdoden, gewonden en kapotte auto's kan dalen.
Dimlicht
Bij rijden onder normale omstandigheden gebruik je altijd het dimlicht, waarbij je ook automatisch stadslicht voert, want deze ontbrandt op het moment dat je het dimlicht inschakelt.
Grootlicht
Dit gebruik je alleen wanneer je met dimlicht niet voldoende zicht hebt. Kijk uit, want je kunt mensen hiermee verblinden. Gebruik alleen grootlicht als je geen tegenliggers hebt.
Felle verlichting kan hinderen
Bij de APK wordt ook de hoogte van de lichten gemeten, want je kunt als automobilist last hebben van de verlichting van andere auto’s. De voornaamste reden dat andere automobilisten last kunnen hebben van de verlichting, is als de lampen verkeerd zijn afgesteld of door gebruik van verkeerde lampen.
Verkeerd gebruik
Steeds meer auto’s worden voorzien van xenon-verlichting. In sommige gevallen lijkt het alsof de auto dit superwitte licht voert, maar er kan dan ook sprake zijn van goedkope halogeenlampen. Deze vaak goedkope en slecht ontwikkelde lampen geven veel strooilicht, wat voor een verblindend effect kunnen zorgen.
Verkeerd afgesteld
Het kan ook verkeerd gaan als er achteraf een xenon-lamp wordt gemonteerd in een koplamp die daar niet voor gemaakt is. Xenon-verlichting die in de fabriek is gemonteerd, zorgt, mits goed afgesteld, niet voor overlast bij overige weggebruikers. Xenon-verlichting voldoet aan de wettelijke voorschriften. Het geeft een helder licht, waardoor het zicht van de bestuurder meestal beter is dan met gewone gloeilampen. Veel automobilisten vinden dit prettig en ervaren xenon-licht als veiliger, doordat ze meer zien in het donker.
Hoe zit het met de autoverlichting op buitenlandse wegen?
In een aantal Europese landen is het voeren van dimlicht overdag al wel verplicht, in tegenstelling tot in ons land:
- In Denemarken, Estland, Finland, Letland, Noorwegen, Slovenië, Tsjechië en Zweden het hele jaar op alle wegen.
- In Litouwen, Polen en Slowakije tijdens de wintermaanden op alle wegen.
- In Hongarije en Italië het hele jaar op wegen buiten de bebouwde kom.
- In Portugal het hele jaar op wegen waar dat is aangegeven.
Vervangen van verlichting
Er was een tijd dat het vervangen van een lampje niet zoveel voorstelde. Je was al verplicht een reservelamp in de auto te bewaren die je er vervolgens eenvoudig in kon klikken. In de nieuwste auto’s is de motorruimte veelal anders ingericht, waardoor het geheel erg krap is geworden en het vervangen van een koplamp lastiger is. Bij sommige modellen heb je een brug nodig om de auto op te zetten en een monteur met speciaal gereedschap om het lampje te vervangen. De kosten lopen in zo’n geval al snel op naar € 150,-. De koplampen worden ook steeds duurder door de toepassing van koplampsproeiers en automatische niveauregeling. Kosten lopen hier al snel op naar € 750,-.