Auto importeren uit de VS, dit gaat het je kosten

Amerikaanse auto’s uit de jaren ’50, ’60 en ’70 vullen nog steeds ons straatbeeld. Helaas zijn die zogenaamde muscle cars en pony cars niet of nauwelijks te koop in Europa. Voor de liefhebber kan dan het importeren van die Amerikaanse oldtimer een uitkomst zijn. Maar hoe doe je dat en hoeveel gaat het je kosten?


Wat hebben een Ford Mustang, Pontiac Firebird, Cadillac Coupé de Ville of Lincoln Premiere Hardtop Coupé met elkaar gemeen? Ze zijn tot op de dag van vandaag nog erg populair en daarom ook in Nederland zeer geliefd. Komt jouw droomauto van oorsprong uit Amerika en wil je weten waar je op moet letten als je ‘m gaat importeren? Lees dan verder.


De benodigde documenten

Het oriënteren op een nieuwe auto is het leukste gedeelte van het hele importproces. We oriënteren ons steeds vaker online en daar heb je je droomauto gevonden: een rode Ford Mustang Fastback uit ’65 die privé aangeboden wordt door een Amerikaan in de buurt van New York. Deze neem je mee naar huis. Het importeren begint met de volledigheid van de voertuigpapieren. In de Verenigde Staten moet elke auto die ooit is toegelaten over een “Certificate of Title’ of kortweg ‘Title’ beschikken. In het document staan het chassisnummer en kenteken en vind je informatie over de officiële eigenaar (Registerend Owner). Onder ‘Lienholder’ wordt vermeld of het voertuig eigendom is van een bank of financiële instelling. In dit geval wordt de auto verkocht en moet er een ‘Release’-document bijgevoegd worden voor de overschrijving. Zonder dat document is de verkoop niet rechtsgeldig. Het is dus belangrijk te controleren of de documenten in orde zijn. Dit moet je over het vervoer weten

Kortweg zijn er twee opties: je regelt zelf het vervoer van je nieuwe aankoop of je laat het over aan een internationaal transportbedrijf. Als je zelf naar de Verenigde Staten vliegt, kan je je potentiële aankoop ter plekke goed bekijken en de eventuele onderhandeling persoonlijk uitvoeren voordat je de Amerikaanse auto koopt. Na aankoop breng je hem zelf naar de haven. Daarvoor heb je een Amerikaanse ‘One Day Permit’ nodig en een verzekering. Een verzekering kun je afsluiten bij bijvoorbeeld de Amerikaanse Automobile Club AAA. Ook in dit stadium is het belangrijk dat je alles volgens de regels uitvoert. De investering in het ticket en de overnachting kan zelfs goedkoper zijn dan de financiële schade wanneer er documenten onvolledig, niet juist of niet geldig zijn. Je kunt er ook voor kiezen om het complete transport door een internationaal transportbedrijf te laten verzorgen. Grote transportbedrijven hebben meestal kantoren langs de Amerikaanse kust en kunnen de auto zowel van de verkoper naar de Amerikaanse haven brengen als van de Europese haven naar jouw woonadres, inclusief declaratie en verlading. Let op dat je auto drie dagen van tevoren wordt aangemeld bij de desbetreffende Amerikaanse haven. Dat is ook het moment waarop de voertuigpapieren (Title en aankoopbewijs) bij de douane moeten worden ingeleverd. Het is verstandig om kopieën van de papieren te hebben, aangezien je de documenten ook in Nederland nodig hebt. In Amerika wordt een ‘Shipper’s Export Declaration (SED) opgesteld. Bedenk vooraf in welke container je je auto wil laten vervoeren. Er zijn grote containers waarin meerdere auto’s in één keer verscheept kunnen worden, maar je kunt ook je auto afzonderlijk in een container laten verschepen. Die containers zijn vanzelfsprekend wel duurder.


De duur van het importproces

Houd er rekening mee dat het hele proces – van aankoop tot levering per schip – al snel 3 tot 4 maanden kan duren. Afhankelijk van de haven (Westkust, Oostkust, Golfkust) duurt alleen het verschepen al tussen de 10 en 30 dagen. Vanuit Los Angeles of Florida duurt het natuurlijk wat langer dan vanuit New York of Boston. De verlading, declaratie en het vervoer vanaf de Europese haven, bijvoorbeeld Rotterdam, neemt nog eens zo’n 2 weken in beslag. Plan dus wel genoeg tijd in voor de import.


Wat kost een auto importeren?

Naast de koopprijs (netto) voor je auto, moet je rekening houden met enkele extra kostenposten. Als je eerst nog met je muscle car door Amerika wilt reizen, moet je de Sales Tax betalen. De hoogte van de belasting verschilt per staat, maar is nooit hoger dan 9% van de aankoopprijs. Als je je auto meteen verscheept naar Rotterdam, betaal je die belasting niet. Na verscheping kan je de Sales Tax wel terugvragen. De vervoerskosten verschillen sterk. Vanaf de Amerikaanse Westkust betaal je gemiddeld € 1.000,-, voor het verschepen van je auto, vanuit New York is dit zo’n € 800,-. Deze bedragen zijn exclusief tolgeld (10%) en invoerbelasting (21%). Voor de EU geldt ook nog het douanerecht van 10% op auto’s die vanuit de VS worden geïmporteerd. Het volgende rekenvoorbeeld geeft je een indicatie van de kosten.


In de berekening is de BPM nog niet berekend. Aangezien de BPM sinds 2013 op basis van de CO2-uitstoot berekend wordt, moet de uitstoot bij aankomst op een RDW-keuringsstation berekend worden. Als je een bedrijf inhuurt om je te helpen bij de import, betaal je uiteraard meer. Bij het importeren van een jonge auto moet je met nog meer kostenposten rekening houden: 21% BTW, 10% importheffing en al snel enkele duizenden euro's aan BPM kunnen de auto flink duurder maken. Ook dien je er rekening mee te houden dat de navigatie en autoradio niet in Europa werken en dat bijvoorbeeld de (knipper)lichten aangepast moeten worden aan de EU-wetgeving. Een voorbeeld: de goedkoopste Ford Mustang V8 kost in Nederland € 112.195. In de VS is dezelfde Ford al leverbaar vanaf $ 32.300, omgerekend €28.930,60 (!). En dat allemaal dankzij onze fiscale heffingen.


Zo vermijd je risico’s

Als laatste willen we je meegeven dat je goed moet kijken naar de staat van de Amerikaanse auto. Een van de grootste risico’s is dat de auto in minder goede conditie verkeerd dan beweerd wordt. Als je niet zelf naar Amerika wilt of kunt vliegen, kun je de geschiedenis van de auto makkelijk online opvragen op carfax.eu. Hier kun je een rapport, het Carfax History Report (CHR), opvragen. Dat rapport bevat informatie over de geschiedenis van de auto en eventuele mankementen en geeft jou dus de mogelijkheid je aankoop vooraf te checken. Je kan ook terecht bij de Europese kantoren van Carfax in Spanje, Zweden of Slovenië. Daarnaast is het zeker niet verkeerd om een transportverzekering af te sluiten. Er bestaat een Allrisk-verzekering waarmee je auto volledig gedekt is.


Bij het importeren van een Amerikaanse auto komt veel kijken. Wanneer je bovenstaande tips je in achterhoofd houdt, ben je al een stap dichterbij een succesvolle auto import. We hebben hier de belangrijkste tips nog een keer voor je samengevat in een mini-checklist. Als de Ford Mustang Fastback uit 1965 uiteindelijk voor je deur staat, weet je dat het de moeite dubbel en dwars waard is geweest.

Deel dit artikel op:

Share on Facebook Share on linkedIn Share on Twitter

Ontvang gratis en
vrijblijvend een bod.

Ik weet mijn kenteken niet

Handmatige invoer

Of voer kenteken in

select your vehicle.

Nederlands Nederlands Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands Deutsch Deutsch Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands
Nederlands Nederlands